poniedziałek, 11 marca 2019

Mała czy duża rodzina?

W związku z prowadzoną przez nas akcją pomocową dla mieszkańców Pobe Mengao, którzy musieli opuścić swoje miejsce zamieszkania, poprosiłam M. o kilka informacji. Wiedząc jak żyją ludzie w Pobe Mengao, oraz zdając sobie sprawę, że koszty życia w mieście są niewspółmiernie wyższe, zapytałam ile kosztuje dzienne utrzymanie rodziny. Dowiedziałam się dzisiaj, że mała rodzina na dzień potrzebuje 7000 CFA, zaś duża około 10000 CFA. Daje to więc sumę 45,68 PLN na małą rodzinę oraz 65,26 PLN na dużą rodzinę.
Patrząc na ceny w Burkina Faso, które owszem – rosną, zdziwiłam się. Aż tyle? To i mało i dużo, no ale patrząc na rodzinę, jako na jednostkę to jednak dużo.
Z Pobe Mengao w sumie uciekły 32 rodziny. Jakby nie patrzeć, to nie tak dużo, prawda? W głowie szybko wyliczyłam, że jeśli małe rodziny liczą sobie 3-4 osoby, a inne, większe nawet 8 osób, to powiedzmy, że musiało uciekać około 200 osób. Nic bardziej mylnego! Rozmawiając z M., doznałam dzisiaj szoku.
„Mała rodzina”, jak dla mnie to pojęcie względne, oznacza ni mniej ni więcej około 30 osób. Duża rodzina, to w końcu duża rodzina i liczy prawie 50 osób. Owszem, są takie rodziny, które są rodzinami w naszym pojęciu i mają 5-8 osób, ale większość z nich to rodziny DUŻE.
I nie wiem, co Ty sobie teraz myślisz, czytając te liczby. Ale kiedy policzyłam dokładnie, to ucieszyłam się, że akurat siedzę na stołku.
Jeśli liczymy w taki sposób, to z Pobe uciekły 32 „rodziny”, co daje nam liczbę około/ponad... 1000 osób!!! Wikipedia donosi, że Dzięgielów w 2008 roku miał 1332 mieszkańców. A więc... wyobraź sobie, że po prostu... prawie wszystkie domy w Dzięgielowie stoją puste :/
Patrząc na taką definicję małej i dużej rodziny, dzienne utrzymanie rodziny nie wydaje mi się już zbyt duże. W sumie, powiedziałabym nawet, że to za mało. Nawet na tamte warunki. Jednak te kwoty, to kwoty jak najbardziej realne.

Nasza akcja nadal trwa. Czy włączysz się w naszą pomoc? Możesz wesprzeć jedną z 32 „rodzin”, które musiały opuścić swoje domy. Mała, czy duża – na nasze warunki, każda z nich jest ogromna. To nie rodzina, powiedziałabym, że powinniśmy używać sformułowania – klan rodzinny.
Bo do takiego klanu czy też rodziny wlicza się głowę rodziny, jego żonę lub żony, wszystkie ich dzieci ze swoimi mężami/ żonami, oraz ich dzieci. Także… Z Pobe Mengao uciekły 32 rody, około 1000 osób (informacja potwierdzona).


Informacje, jak możesz pomóc znajdziesz tutaj: https://cme.org.pl/uciekaja-by-zyc-pomozmy-im/

Już teraz dziękuję za każdą Twoją modlitwę o zmianę sytuacji w Burkina Faso, w Pobe Mengao.
Za każde wsparcie - już wpłacone, czy to, które dopiero otrzymamy - dziękujemy!

Pora deszczowa sprawia, że świat staje się kolorowy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz